Håndtering af kontraktændringer

Håndtering af kontraktændringer

aerial-photography-architectural-city-1646164

Kontraktregulering vs. virkeligheden

Ændringer til en kontrakt er ofte en nødvendighed. Det kan være, fordi virkeligheden ikke stemmer overens med kravspecifikationen, eller fordi kunden bliver klogere på ønsker til løsningen undervejs i processen.

Langt de fleste større kontrakter indeholder også bestemmelser og procesbeskrivelser for håndteringen af ændringer til kontrakten.

Et kendt eksempel findes i K02 Statens standardkontrakt for længerevarende it-projekter, hvor der reguleres hvordan og med hvilke frister, en ændring til kontrakten skal håndteres. Processen kan illustreres således:

I Cloverleaf har vi dog ofte erfaret, at ændringsprocessen sjældent er så lige ud af landevejen, som angivet i kontrakten og i processerne.

Ganske ofte er der tale om en agil proces, en modningsproces eller en proces hvor man ”dyrker forskellige løsninger”. Dvs. hvor der over en længere periode drøftes løsningsmuligheder og priser mellem parterne. Det er derfor sjældent, at en ændringsproces kan defineres som en proces, hvor kunden anmoder om en ændring, og leverandøren ensidigt foreslår en løsning. Kunden er som regel en aktiv spiller i forhold til definitionen af løsningen.

Processen kan forenklet illustreres således:

I Cloverleaf anbefaler vi derfor at virkelighedens snoede, bugtede vej med omkørsler og rundkørsler også reflekteres i kontraktens regulering af ændringshåndtering.

På den måde sikrer man en kontrakt, der passer til virkeligheden: Det øger sandsynligheden for at kontrakten er anvendelig og værdiskabende for jeres organisation, også for personer uden udbuds- og kontraktfaglighed, og det sikrer at det effektive samarbejde mellem kunde og leverandør hurtigere kommer i gang, fordi der ikke er usikkerhed omkring rammerne.

Hvis du vil vide mere om håndtering af kontraktændringer, er du velkommen til at kontakte Cloverleaf.

#CloverleafApproach